De Drie Musketiers

Info

De Drie Musketiers
de Warme Winkel en Bostheater Producties, zomer 2019

Theatergroep De Warme Winkel gaat deze zomer vol op het orgel in haar bewerking van De Drie Musketiers. De meest spraakmakende toneelgroep van Nederland trekt alle registers open om dit overbekende verhaal fris op te dienen. De degens zijn uit het vet en jongensdromen komen uit; hete hofdames, geestelijke intriganten en gehavende vijanden vechten beurtelings om aandacht.

De Drie Musketiers staan al meer dan een eeuw symbool voor tomeloze moed en hadden een eergevoel dat de F-side doet blozen. Ze keken niet op een dode meer of minder, aan De Warme Winkel de opdracht om licht te brengen in dat duistere staartje van de middeleeuwen.

De Warme Winkel is groot geworden met locatietheater, maar inmiddels al jaren te vinden in schouwburgen en op festivals in binnen- en buitenland. In hun steevaste zoektocht naar verdieping stuiten ze vaak eerst op de lach om vervolgens te belanden in een eclectische montage van verrijkende inzichten en ongepolijste humor. Hun werk wordt zowel als verrassend, verfrissend als inspirerend omschreven.

Interview Juul Dekker: www.telegraaf.nl/entertainment/44917276/

https://www.facebook.com/dewarmewinkel/

concept en spel  Vincent Rietveld, lMara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Marius Mensink, Benjamin Moen, Rob Smorenberg, Marieke de Zwaan
eindregie  Pieter Kramer
scenografie  Juul Dekker
lichtontwerp  Lucas Van Haesbroeck
kostuumontwerp  Bernadette Corstens
muziekdecor  Wim Conradi
geluidsontwerp Ivo Pas
corps de ballet  Meghan Dobbelsteijn Bisschops, Mher Brutyan, Sjaid Foncé, Isabel Hees, Merette van Hijfte, Akri Issa, Dagmar Ketelaers, Simon Kleinhesselink, Jasper van der Pijl, Lucas VanderVegt
productieleiding
Jakob Proyer
productieleiding Yoka van Zuijlen
productie Joppe Kos
technisch productie Tom Vollebregt
techniek Manuel Boutreur
techniek  Ramses van den Hurk
techniek  Robert van Delft
techniek Luuk Bonthuis
Decorbouw  Mathijs Rietveld, Tim van Halen, Mirja Bons, Judith Geerts, Melle van Halen
voorstellingsleider Werner Welslau
regie-assistent Matthijs van Maltha
stagair-kostuum  Kathleen Hilbers
kleedster: Vita Coenen
Scenefotografie Sofie Knijff

In Wankel Evenwicht

Info

In Wankel Evenwicht. Maren Bjorseth, Toneelschuur Producties – ITA, 2019
Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam pakken uit met een bijzondere jubileumproductie in het kader van het vijftigjarig bestaan van de Toneelschuur: In wankel evenwicht, in regie van Maren E. Bjørseth. De voorstelling is exclusief te zien in Toneelschuur Haarlem.

De uitgebluste levens van Agnes en Tobias worden genadeloos opgeschud als er ineens een bevriend echtpaar voor de deur staat, dat bevangen door een onbenoembare angst smeekt om onderdak.

Maar de volgende dag komt ook hun dertigjarige dochter onverwachts thuis, die verwikkeld zit in haar zoveelste relatiebreuk. Ook zij doet aanspraak op haar oude kamer. En dan is er bovendien nog Agnes’ alcoholistische zus Claire, die al drinkend de boel van ongevraagd commentaar voorziet.

In wankel evenwicht is een project in het kader van ITA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent. Eerder regisseerde Maren E. Bjørseth Een bruid in de morgen(i.s.m. Frascati Producties) en Emilia Galotti (i.s.m. Toneelschuur Producties). De Philip Loubser Foundation ondersteunt Maren E. Bjørseth met het International Ibsen Fellowship.

Credits

regie Maren Bjorseth
met Hajo Bruins, Thomas Cammaert, Malou Gorter, Emma Josten, Janneke Remmers, Carina de Vroome
tekst Edward Albee
vertaling Janine Brogt 
scenografie Juul Dekker
kostuums Vita Mees
geluidsontwerp Jorg Schellekens
dramaturgie Rob Klinkenberg
lichtontwerp Casper Leemhuis 
regie-assistent Boris Kip
productie Petra Swagers, Mette Stam
scènefotografie Sanne Peper, Juul Dekker

Het Duel

Info

HET DUEL .
Jeroen de Man. HNT .  2019

Rusland. Negentiende eeuw. Een badplaats aan de Zwarte Zee. Hoogzomer.
Lajevski (Joris Smit) en zijn geliefde Nadezjda (Violet Braeckman) zijn twee jaar geleden naar het zuiden gereisd om aan de kust een nieuw leven te beginnen. Zij heeft, smoorverliefd, voor hem haar echtgenoot in Sint-Petersburg in de steek gelaten. Maar nu is hun liefde bekoeld en wordt Lajevski geplaagd door twijfel en zelfhaat. In de zomerse hitte lopen de spanningen hoog op. Wanneer bioloog Von Koren (Jacob Derwig) openlijk beweert dat overtollige mensen als Lajevski de evolutie van de mensheid schaden, leidt deze provocatie tot de ultieme survival of the fittest: een duel op leven en dood.

Met Het duel gaat een ‘nieuwe’ Tsjechov in première bij Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool. Niet eerder was deze roman op het Nederlands toneel te zien. Acht fantastische acteurs bouwen samen een Tsjechoviaanse wereld, waarin de grenzen tussen toen en nu, tussen zijn en spelen, tussen spel en bittere ernst steeds meer vervagen. Gewapend met een emmer wodka en twee geladen pistolen vechten ze samen de filosofische strijd over wat het goede leven is voor eens en altijd uit.

Credits

Het Nationale Theater i.s.m. Toneelgroep Oostpool
regie Jeroen De Man
tekst Anton Tsjechov 
bewerking Jacob Derwig 
regie-assistentie Marjolein Polman
met Jacqueline Blom, Violet Braeckman, Jacob Derwig, Hein van der Heijden, Rabbi Jallo, Teun Luijkx, Joris Smit en Jaap Spijkers
scenografie Juul Dekker stagiair David Fikkert
muziekcompositie Roald van Oosten
lichtontwerp Prem Scholte Albers
kostuumontwerp Iris Elströdt
kap & grime Bärbel Scheid
scènefotografie Sanne Peper | Juul Dekker

La Ville des Zizis

Info

La Ville des Zizis
Eline Schumacher. Theatre Mars – Mons arts de la scène.  2018

Six hommes enterrent le septième. Une histoire qui commence mal. Mais ces copains réunis par ce triste événement ne se sépareront pas tout de suite. Que faire ensemble pour déjouer le manque ?

La talentueuse dramaturge Eline Schumacher part d’une pensée personnelle : son père n’a pas d’amis, elle a peur qu’il n’y ait personne à son enterrement. Empreinte des références masculines d’un cinéma culte ou des pochettes de vinyles à succès, elle fantasme sur scène les amis du club de foot, de l’école, du bar, du service militaire ou du bureau que son père n’a pas. Et si c’était ce groupe qui avait besoin de son père pour être heureux et non le contraire ?

Credits

Texte et mise en scène Eline Schumacher
Collaborateur artistique  Nicolas Mouzet-Tagawa
Stagiaire assistant Bogdan Kikena
Avec Léonard Cornevin, Adrien Drumel, Thierry Hellin, Lucas Meister, Jean-Baptiste Polge et Michel Villée
Scénographie Juul Dekker
Création lumières Octavie Piéron
Création son Noam Rzewski
Création costumes  Frédérick Denis
Régisseur général  Thomas Tristan Luyckx
Constructeur  Sébastien Corbière
Stagiaire construction Nassim Bajou

photography Juul Dekker

Une production de Mars – Mons arts de la scène, de La Coop asbl, du Théâtre Les Tanneurs et de la Maison de la Culture de Tournai. Avec le soutien de la Fédération Wallonie Bruxelles, Service du Théâtre, de Shelter- prod, Taxshelter.be, ING et du Tax-Shelter du gouvernement fédéral belge et avec l’aide du Théâtre National

De Revolutionairen

Info

De Rechtvaardigen -> De Revolutionairen, Eline Arbo,  Toneelschuur Producties

Eline Arbo had eerder dit seizoen een droomdebuut bij Toneelschuur Producties met Het lijden van de jonge Werther, enthousiast ontvangen door pers en publiek en winnaar BNG Bank Theaterprijs 2018 en Toneelkijkerprijs 18/19.

Nu maakt ze samen met 5 acteurs en een muzikant een voorstelling over het gedachtegoed van Albert Camus. Op theatrale en muzikale wijze staan zij stil bij thema’s als idealisme, existentialisme en rechtvaardigheid. En stellen zichzelf de vragen: Hoe ver zijn wij bereid te gaan om onze wereld vorm te geven? Zijn we in staat iets te doen of blijven we steken in mooie woorden? Kunnen we theater gebruiken om de wereld mooier te maken of hebben we daar rigoureuzere middelen voor nodig?

credits

tekst en regie Eline Arbo
met Judith van den Berg, Laura de Geest, Benno Veenstra, Chiem Vreeken, Matthijs IJgosse
muziek  Thijs van Vuure
Scenografie Juul Dekker
kostuums Rebekka Wörmann
licht: Varja Klosse
techniek: Daan Ottevanger
productie: Petra Swagers, Mette Stam
zakelijk: Loesje Riethof
Publiciteit:  Sjoerd Appelman, Marieke de Wild

fotografie: Sanne Peper

Ondine

Info

Ondine
Jeroen de Man.  HNT .  zomer 2018

De jonge waternimf Ondine, gespeeld door Evgenia Brendes, groeit op in een geheimzinnig bos. Ze wast haar haren in de waterval, ze zwemt tussen de vissen en andere waterdieren. Ze is wereldvreemd en tegelijk volledig één met de natuur. Als ze verliefd wordt op Hans, ridder von Wittenstein zu Wittenstein (Joris Smit), neemt hij haar mee naar het hof. Daar weet de pure Ondine zich slecht staande te houden. De simpelste strategieën om iets gedaan te krijgen, botsen met haar natuur. Als de Koning der Watergeesten (Mark Rietman) zijn wraak komt halen, wordt de burcht van de Wittensteins overspoeld. De geesten van het liefdespaar worden verruïneerd. De fonteinen van het paleis spuiten meters hoog. De wereld huilt.

credits
regie Jeroen De Man
naar  Jean Giraudoux
met Evgenia Brendes, Keja Klaasje Kwestro, Joris Smit, Hein van der Heijden, Stefan de Walle, Jaap Spijkers, Yela de Koning, Mark Rietman, Sylvia Poorta, Vincent Linthorst, Mees Walter, Emma Josten, Simme Wouters, Teun Donders, Jurriaan van Seters, Eeke Boonstra, Mona Mina Leon, Lien Thys, Zoë Heyninck
regie assistentie Marjolein Polman
dramaturgie Karim Ameur
decor- en kostuumontwerp Sarah Nixon en Juul Dekker
componist Roald van Oosten
lichtontwerp Jan Harm Wagner
decoratelier Ruud Brouwers en team
hoofd techniek Joop Spies
scenefoto’s  Sanne Peper
Vormgeving foyers en rotonde schouwburg: Mathijs Rietveld en Saar Scheerlings 

Circus Reve

Info

Circus Reve, een literaire komedie is geschreven door schrijver, criticus en Reve-kenner Arie Storm en wordt geregisseerd door Marijke Schermer. Het initiatief voor deze voorstelling is van actrice Lilou Dekker (in 2014 afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie) die de voorstelling speelt samen met drie voormalige klasgenoten. In een halfopen tent, reizend naar twee van zijn voormalige woonplaatsen, brengen zij Reve terug naar zijn oorsprong. Voor Reve-liefhebbers een feest der herkenning en voor nieuw publiek en jonge generaties een kennismaking met een van de grootste schrijvers die Nederland heeft gekend: Gerard Reve.

Circus Reve is een coproductie van Theater Oostblok en Stichting Moskou.

Credits

tekst Arie Storm
regie Marijke Schermer
spel Huib Cluistra, Lilou Dekker, Sebastiaan Frowijn, Tim Teunissen
scenografie Juul Dekker en Saar Scheerlings
techniek Petyr Veenstra
advies geluidstechniek Richard Janssen
productieleiding Nadin Topal
zakelijke leiding Marten Oosthoek
fotografie Bowie Verschuuren | Juul Dekker

Collectief Walden HVVAMA

Info

Collectief Walden,  HVVAMA,  Oerol Over ‘t IJ Festival

In HET VERBAND VAN ALLES MET ALLES proberen we de werkelijkheid terug te voeren tot één principe: warmte. Als mens zoeken we naar – en creëren we – warmte zolang we leven. Dat maakt ons prachtig én tragisch tegelijkertijd. HET VERBAND VAN ALLES MET ALLES is een ode aan de warmte in al haar verschijningsvormen én een pleidooi voor de mens als actieve schakel tussen oorzaak en gevolg. 

Met:

René van Bakel, Alexandra Broeder (eindregie), Juul Dekker (decorbouw), Hella Godee, Seline Gosling, Jente Hoogeveen, Matthijs IJgosse (spreker), Bernke Klein Zandvoort (tekst), Dominic Kraemer (zang), Thomas Lamers, Suzanna van Oers, Matthías Sigurõsson (muziek), Thijs van Vuure, Boaz van Doornik (kleding) en Freek van Zonsbeek.

fotografie: Moon Saris

Monte Verita

Info

Monte Verita, NNT RAW.  Eline Arbo  Noord Nederlands Toneel

Begin twintigste eeuw vluchtte een groep jonge kunstenaars, anarchisten en idealisten naar een kleine berg in Zwitserland om daar een alternatieve gemeenschap op te richten: de Monte Verità (Berg der Waarheid). Het groeide uit tot een toevluchtsoord voor allerhande radicale vernieuwers, die ook een alternatief zochten voor het verstedelijkte, geïndustrialiseerde en kapitalistische Europa. Ze vonden elkaar in hun gemeenschappelijke overtuiging, maar vonden nooit het compromis dat nodig is om iets nieuws te creëren. Dat roept bij regisseur Eline Arbo de vraag op: Hoe breng je een paradijs in de praktijk? En moet je radicaal zijn om verandering teweeg te brengen? 

In een speelse, fysieke en muzikale voorstelling ontleedt Eline Arbo de poging tot maatschappelijke verandering en de valkuilen die achter alle grote ideeën schuilgaan.  

credits

Regie Eline Arbo
Spel Bram van der Heijden, Tim Linde, Isabelle Houdtzagers, Felix Schellekens, Mees Borgman
Muziek Thijs van Vuure
decor en kostuums Juul Dekker
licht Hans Hof
dramaturgie Robbert van Heuven
productie Siri Klein-Robbenaar
techniek Boes Diertens
decorbouw Walid Das
kostuumatelier Helga Richter
assistentie: Sarah van der Meere

fotografie Iris Pepping | Juul Dekker

Kinderen van Judas

Info

Kinderen van Judas . Jeroen de Man. 2017,  coproductie Toneelgroep Oostpool en HNT

Het leven van een vampier gaat niet altijd over rozen. Vampier Tristan zit al 70 jaar tegen een burn-out aan. Hij kan het eeuwige leven niet meer aan. Zijn vampiervrienden willen hem weer op het juiste pad krijgen. Ze beginnen met het naspelen van gewone mensen, van Thuisbezorgd bezorger tot Nordic walker. Uiteindelijk weet niemand nog waar normaal zijn begint en ‘fantasy’ ophoudt en komt er een onvoorstelbare waarheid aan het zonlicht.

Met zijn spelers daalt regisseur Jeroen De Man af naar de schaduwwereld en brengt een even mysterieus als komisch universum op het toneel. Hij mengt Southpark-humor met 19e eeuwse romantiek en fantasy-filmcitaten. Kinderen van Judas is een ode aan de onbegrensde menselijke verbeelding. Jeroen De Man: “fantasieverhalen maken mijn leven mooier. Ik weet dat ze niet echt zijn, maar toch ontleen ik er een waarheid aan. In Kinderen van Judas proberen fictieve figuren juist die paradox te doorgronden en falen daar hopeloos in.”

credits

regie Jeroen De Man
spel Judith van den Berg, Majd Mardo, Lisa Schamlé, Betty Schuurman, Joris Smit, Yves Vermeulen en Vincent van der Valk
scenografie Sarah Nixon en Juul Dekker
lichtontwerp Prem Scholte Albers
componist Roald van Oosten
dramaturgie Fanne Boland
dramaturgie stagiaire Rosa van Kollem
techniek Marc Klaver en Gert-Jan Bos
productie Aafje Roth en Judith Rosendaal
kostuumatelier Femke van Neerven
assistentie kostuum en decor Saar Scheerlings
stagiaire kap en grime Thirza van Appeldoorn
teaser Paul Overste en Sanya Schreuder
publiciteit Marlies Spijker en Marjolein de Jong
publiciteit stagiaire Jade van der Lelie

Fotografie Sanne Peper | Juul Dekker

Het lijden van de jonge Werther

Info

Het Lijden van de Jonge Werther.  Eline Arbo.  Toneelschuur Producties
Winnaar BNG Bank Theaterprijs 2018 én Toneelkijkerprijs 2017/18.

Tijdens zijn verblijf op het platteland wordt Werther hevig verliefd op Lotte, een meisje dat al verloofd is met Albert. Hij gooit zijn hartstocht volledig in de strijd. Wanneer zijn liefde voor Lotte onbeantwoord blijft, ziet hij geen andere uitweg dan de dood. Goethes eerste roman is na zijn publicatie in 1774, te midden van de Sturm und Drang-periode, direct een ongekend succes en leidt tot een heuse ‘Werther-Fieber’ onder jongvolwassenen: mannen kleden zich identiek aan hun held en een golf van zelfmoorden raast door Europa.

Eline Arbo is een nieuwe maakster bij Toneelschuur Producties. Zij studeerde in de zomer van 2016 af aan de Regie Opleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en viel daar op met haar afstudeervoorstellingen Manifesten en Antigone. Arbo onderzoekt in haar voorstellingen sociaal maatschappelijke thema’s via eigenzinnige concepten. Voor haar eerste voorstelling bij Toneelschuur Producties bewerkt zij nu de klassieke roman Het lijden van de jonge Werther van Goethe.

 

‘Bij formidabele jonge Werther verlaat niemand somber de zaal’ ★★★★★ Volkskrant
‘Adembenemende theatrale kijk op romantische liefde’★★★★★ Trouw

Het plasticparadijs van de jonge Werther artikel in theatermaker

credits

regie en bewerking: Eline Arbo
tekst Johann Wolfgang von Goethe
Spel: Diewertje Dir, Sander Plukaard, Victor IJdens
decor Juul Dekker
kostuums Sarah Nixon
licht Varja Klosse
dramaturgie Thomas Lamers
muzikaal leider Thijs van Vuure
met dank aan Sofie de Wilde, Roos Matla, Saar Scheerlings, Sarah Lefevre, Eva Bosma, Huib Nelissen Decorbouw

Fotografie Sanne Peper

Helvete er de Andre

Info

Helvete er de Andre (vrij naar Sartre) Eline Arbo, 2017

Teatret Vårt, Molde, Noorwegen

In Parijs vechten de erfgenamen van Sartre voor de rechten op zijn materiaal. Niemand mag zijn stukken spelen totdat het gevecht is beslecht. Vier acteurs wachten. Het decor is af . Maar is het wel het wachten waard?

We betwisten de claim van Sartre dat we onze vrijheid beginnen te verliezen als we onszelf door de ogen van anderen zien. Het is te makkelijk om onze oppervlakkige samenleving te veroordelen die perfecte mensen met een perfect leven op sociale media laat zien. Wellicht is onze samenleving een hel in de ogen van Sartre, maar is er ook geen vrijheid om onze eigen identiteit vorm te geven?

Sartre geloofde dat iedereen vrij zou mogen handelen zolang we de gevolgen van onze acties voor lief nemen. “de Hel cat zijn de anderen” is een theatrale en tragikomische uitvoering die speelt met verschillende realiteiten:
Waar zijn we nu een spiegelpaleis, een nachtclub, een martelkelder of een eeuwig selfiemoment?

Tekst en Regie: Eline Arbo
spel: Sara Fellman, Johanna Mørck, Lars Melsæter Rydjord, Bjørnar Lisether Teigen
decor: Juul Dekker
kostuums: Sarah Nixon
licht: Finn Landsperg
kap en grime: Cårejånni Enderud
fotografie: Arild Moen

www.youtube.com/embed/uJ4w20DUUhc” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe

http://www.teatretvart.no/bunnmeny/nyhetsarkiv/helvete-er-de-andre

Ondertussen in Casablanca

Info

Ondertussen in Casablanca,  Jeroen de Man.  HNT en Toneelgroep Oostpool
De wereld brandt en wij spelen toneel.

Een wereldberoemd acteursechtpaar wordt geïnterviewd over hun vak. Niet alleen zijn ze in het dagelijks leven getrouwd, ze speelden ook jarenlang talloze echtparen in toneelstukken. Tijdens het interview wisselen ze inkijkjes in acteertechniek af met smakelijke anekdotes uit hun rijke acteercarrière. Hoeveel van jezelf neem je mee in de rollen die je speelt? Waar komen de tranen in een emotionele scène vandaan?

Terwijl het interview voortduurt, rammelt de harde werkelijkheid steeds nadrukkelijker aan de poorten. Wat is werkelijk belangrijk in deze wereld? Alles en niets. Welkom in de paradoxale wereld van het geëngageerde theater. Regisseur Jeroen De Man baseert zich op bestaande interviews uit de late jaren vijftig en hedendaagse gesprekken met acteurs. Een voorstelling die de gedachten over maatschappelijk engagement stevig op de proef stelt.

Tekst & regie: Jeroen De Man
Dramaturgie:Remco van Rijn
Spel: Hans Dagelet, Jacqueline Blom, Anniek Peifer, Khadija El Kharraz Alami, Bart Bijnens, Genelva Krind, Tarik Moree, Emmanuel Ohene Boafo, Anne Rietmeijer
Scenografie: Sarah Nixon &  Juul Dekker
Geluidsontwerp: Roald van Oosten
Lichtontwerp: Jan Harm Wagner
Regie-assistentie: Ingmar van der Bie
productieleiding: Monique Koppers
techniek: Glenn Neyndorff, Robbert Weinen
communicatie en marketing: Priscilla Vaas
educatie: Lejo De Hingh
met dank aan: Adrian Brine

fotografie: Kurt Van der Elst

De Ilias

Info

De Ilias. Hulst&Tarenskeen.  Oerol 2016. Toneelgroep Oostpool
Een coming of age drama over de grootste held in de Westerse geschiedenis.

Na negen jaar zinloos oorlogvoeren op vreemde bodem, duizenden doden en een ruzie over een meisje komt Achilles, de beste beroepsmilitair van zijn generatie, in een flinke existentiële crisis terecht. In het heetst van de strijd hangt hij zijn sniper-rifle aan de wilgen en sluit zich samen met zijn gay-lover Patroklos op in zijn tent. Terwijl zijn maten strijden voor de muren van Troje gaat het er in de tent van Achilles minstens net zo vurig aan toe. Weken verstrijken, Achilles doet precies niks en even lijkt het vakantie. Maar een Griek wordt niet zomaar een grootheid. Voor Troje valt vindt Achilles de woede terug die hem de geschiedenisboeken in slingert; de woede nodig om een gestorven geliefde te wreken

De Ilias is een bewerking van het gelijknamige boek van Homerus. Na bijna 2500 jaar overlevering via schaapscheerders en talloze vertalingen, proberen nu ook Jan en Kasper mee te liften op de hype. Het Griekse leger wordt neergezet als een elite squad van vijf militairen. Jonge jongens die naast een constante doodsangst moeten dealen met problemen die herkenbaarder zijn zoals; mag ik dit wel declareren? Hoe verhoudt mijn carrière zich tot mijn privéleven? Wat als mijn beste vriend dood gaat? Met oorlogshelden vol zelfreflectie en drone-attacks als de ultieme deus ex machina brengen de makers het oudste oorlogsverhaal ooit naar Terschelling. “Ten Oorlog!”

credits

Tekst en regie: Jan Hulst en Kasper Tarenskeen
spel: Jim Deddes, Thomas Hoppener, Tim Linde, Ludwig Bindervoet, Chiem Vreeken
muziek: Kasper Tarenskeen, Mariothijs
decor: Juul Dekker
kostuums: Sarah Nixon
dramaturgie:  Fanne Boland
techniek: Han Verweijen, Hergen Verheul
productie: Siri Klein Robbenhaar

fotografie:  Sanne Peper, Harold Hulskers (Cutting Edge)

Windstilleven

Info

Windstilleven. Collectief Walden . Oerol 2016 / 2017, Over het IJ

WINDSTILLEVEN is een voorstelling met in de hoofdrol een uitgestrekt landschap en héél veel wind. Een landschappelijke ervaring over weidsheid en geslotenheid, over vasthouden en loslaten. We hebben de voorstelling gespeeld op Oerol 2016 en 2017, Festival Over het IJ 2016, in het Mantingerzand in samenwerking met Natuurmonumenten en Land Art Contemporary in 2017 en op Festival Grazende Zwaan 2017.

credits

concept/ spel: René van Bakel, Thomas Lamers, Thijs van Vuure, Seline Gosling, Hella Godee
Eindregie: Maren Bjørseth
decorbouw Juul Dekker
Foto’s: Saris & den Engelsman / Juul Dekker

Amadeus

Info

Amadeus. De Warme Winkel / Nieuw West, 2016

Als Wolfgang Amadeus Mozart overlijdt in 1791 doen al vrij snel allerlei geruchten de ronde. Het hardnekkigste gerucht; de jaloerse hofcomponist Salieri zou hem de dood in hebben gejaagd…
Amadeus gaat over de noodlottige botsing tussen het vitale, onversneden talent van Mozart en het hardwerkende vakmanschap van Salieri. Maar het is ook een duel tussen twee theatermakers, waarin de culturele ondernemer tegenover de artist artist staat, de brutaliteit tegenover de diplomatie, de naïviteit tegenover het wantrouwen, de muzen tegenover een carrière maken. Wat is echte artistieke kwaliteit en hoe schop ik het zover mogelijk?

Amadeus werd genomineerd voor de VSCD mimeprijs 2016.
‘Deze voorstelling van De Warme Winkel en Nieuw West is een bijzondere en ontregelende ontmoeting tussen twee uiterste kunstopvattingen, tussen Mozart en Salieri én tussen Marien Jongewaard en Vincent Rietveld. Bijgestaan door het prachtige muzikantenkoppel Bram en Jasper Stadhouders wordt er een ongemakkelijke, ongepolijste en ontroerende theateravond gecreëerd.’, aldus de jury.

credits

concept en spel: Marien Jongewaard, Vincent Rietveld,
spel en compositie Jasper Stadhouders, Bram  Stadhouders
eindregie: Ward Weemhoff
scenografie Juul Dekker
kostuumontwerp Bernadette Corstens
Lichtontwerp Prem Scholten-Albers
dramaturgie Czeslaw de Wijs
productiecoördinatie Carry Hendriks
productie Sabine Oldenburg
technische coördinatie Hans-Peter Hulscher
geluidstechniek Miguel Rodriguez
lichttechniek Manuel Boutreur
a.i. zakelijke leiding George Knops
planning en verkoop Marloes Marinussen
bureaumanagement Thomas Vandewalle
marketing en publiciteit Sanne van de Kraats
met dank aan Gijs Kater, Onno Govaert (drums)
een coproductie met De Warme Winkel, Marien Jongewaard/Nieuw West

fotografie Sofie Knijff

Manifesten

Info

Manifesten Eline Arbo . Afstudeervoorstelling AHK 2016
Ons Cabaret is een poging. Elk woord dat hier gesproken of gezongen wordt, zegt ten minste één ding: dat deze vernederende tijd ons respect niet heeft gewonnen. – Hugo Ball

Het café Cabaret Voltaire (1916) was een vrijplaats voor een bont gezelschap van jonge avant-gardistische kunstenaars uit heel Europa. Ontsnappend aan het geweld van de Eerste Wereldoorlog, belandden zij bij toeval met elkaar in Zürich. In de voorstelling Manifesten maken wij kennis met deze artistieke vluchtelingen. Terwijl Europa zich middenin een crisis bevindt, getuigen hun speelse, absurde, onverstaanbare, provocatieve manifesten van hoop en geloof.

Manifesten is een voorstelling over geloven. Over de verhouding tussen ideaal en realiteit. Is er een kracht die sterk genoeg is om het dagelijks leven tegemoet te treden?

 

credits

regie Eline Arbo 
spel: Judith van den Berg, Felix Schellekens, Julien Croiset, Sarah Jonker, Sander Plukaard, Thijs van Vuure
scenografie Juul Dekker 
lichtontwerp Varja Klosse
kostuumontwerp Nicky Nina de Jong 
muziek en spel Thijs van Vuure 
dramaturgie Sofie de Wilde 
productie Annet Visser 
eerste inspiciënt Joren Rupert 
lichttechniek Grischa Runge 
aanplakbiljet  Peter Kolpa

Amadigi di Gaula

Info

Amadigi Di Gaula, Georg Friedrich Händel, Cezary Tomaszewski

Capella Cracoviensis, Krakau 2013

“Kinky seks, orgastische geluiden, zombies en bondage, en zelfmutilatie. Händel zou zich in zijn kist omdraaien bij het horen van wat ze bij Capella Cracoviensis met zijn barokke opera gedaan hebben.”

“It is impossible not to like Tomaszewski. The stunning diversity of popcultural references bursts the operatic convention from within, provoking joyous laughter. Tomaszewski mocks and derides us, at the same time mercilessly bullying the singers. However, in this melting pot of absurd, kitsch and sexual freedom he manages to generate genuine emotions. Tomaszewski’s Amadigi is a camp mixture of opera, horror, comedy and melodrama. It is an overwhelming pastiche produced by a devilishly talented director.”

http://cezarytomaszewski.com/HANDEL-AMADIGI-DI-GAULA

credits:

director: Cezary Tomaszewski
libretto: Giacomo Rossi
conductor Jan Tomasz Adamus (Capella Cracoviensis)
set designer: Juul Dekker
costume designers:
Agnieszka Klepacka & Maciek Chorąży (Bracia)
hair & make-up: Bartosz Satora & Bracia

Singers:
Amadigi: Joanna Dobrakowska
Oriana: Marzena Lubaszka
Melissa: Małgorzata Rodek
Dardano: Helena Poczykowska
Orgando: Antonina Ruda

Vampires: Agnieszka Jaśkowska & Bartosz Satora

Luck

Info

Luck. Oystein Johansson, Bunnyhead Productions 2015

Luck researches the relation between our daily patterns and the feeling of happiness. Is it possible that the repetition of a movement makes us happy? Why is it is so exciting when we figure out the system? And, for what reason are we so fascinated by repetitive structures?

For his new performance director Øystein Johansen draws inspiration from patterns that occur in gambling halls, churches and circle dances, but also in the history of dance. Johansen’s fascination for this repetitive movement phrases is the starting point for a minimalistic performance that tries to analyse the physical core of feeling lucky.

credits

Regie Oystein Johansson
spel Nina Fokker, Julie Solberg, Igor Vrebac
Scenografie Juul Dekker
Dramaturgie Jonas Rutgeerts
Composer Hans Kristen Hyrve
Light advice Jasper Kop
Techniek Gijs Kuijpers
Productie Thomas Vandewalle

Stadseinder

Info

Stadseinder. Arthur Wagenaaar, Labland, RoodNoot, 2016
Wat ruikt lekkerder? Mest of benzine? Wat heb je liever? Verse melk of witbier? Wat groeit sneller? Een appelboom of een nieuwbouwwijk?

Over stad versus platteland, stedeling versus boer. Over de 12 maanden van het jaar in stad en land.
In de stad zijn bio en vegan hipper dan ooit, maar op het land wordt de horizon steeds meer een skyline en boerenbedrijven zijn fabrieken geworden. En de boer, hij ploegde voort. Daar klopt iets niet zou je zeggen. Toen ik het stuk schreef woonde ik zelf op een boerderij maar voelde mij als stedeling een vreemde eend in de bijt.
Stads/Einder is een reeks fuga’s en preludes voor prepared piano. De fuga’s gaan over het boerenleven, de preludes over het stadsleven. Een in elke toonsoort, een voor elke maand van het jaar. Het verhaal wordt verteld door muziek en live-animatie op een bewegende installatie van 12 overhead-projectoren.
Het stuk speelde op boerderijen op de grens van stad en land, zoals Rood Noot in Utrecht en de Fronikboerderij in Zaandam.

credits

concept, compositie: Arthur Wagenaar
beeldregie door LABland: Juul Dekker, Sofie Doeland, Roos Matla
piano: Keiko Shichijo / Kanako Inoue
dramaturgie: Wout de Boer, Peter Kolpa
poëzie: Jacob Passander
productie: Elizabeth van der Kooij, Marthe van der Hilst
zakelijke leiding: Martijn Buser
publiciteit: Communicatiebureau De Kippen

fotografie: Baldwin Henderson

een productie van Stichting Goed Bezig!, Gaudeamus Muziekweek en Rood Noot

Stads/Einder ging in September 2015 in Premiere bij Rood Noot in Utrecht

http://www.arthurwagenaar.nl

Gavrilo Princip

Info

Gavrilo Princip. De Warme Winkel. Holland Festival 2015

Op 28 juni 1914 pleegde Gavrilo Princip met vijf vrienden een aanslag op de aartshertog Franz Ferdinand, de troonopvolger van het Habsburgse rijk. De aanslag hing van knulligheid en toeval aan elkaar, maar bleek wel het startschot van de Eerste Wereldoorlog.

Gavrilo Princip is een voorstelling over een wereld die op het punt staat te verdwijnen, over een boerenlul die de elite omver werpt, over de subjectiviteit van geschiedschrijving en het nut van herdenken, over de machtige hand van het toeval en over het recht in eigen hand nemen. Een maniakale theatrale reconstructie, die uiteindelijk alleen nog doet denken aan een slagveld.

credits

concept en spel  Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Thomas Dudkiewicz (vervangt Jeroen de Man) Anneke Sluyters/Nimuë Walraven (vervangen Maria Kraakman)
eindregie Marien Jongewaard
camera Emo Weemhoff
Scenografie Juul Dekker, Sarah Nixon (assistent)
geluidscompositie Remco de Jong, Florentijn Boddendijk
lichtontwerp Prem Scholte Albers
kostuumontwerp Bernadette Corstens
onderzoek Czeslaw de Wijs
productie coördinatie Carry Hendriks
technische productie HP Hulscher
productieleider Sophie van Hoorn

een coproductie met Holland Festival, Kaaitheater Brussel

HF 2014 locatie voorstelling van Gendt-hallen
vanaf 2016 Tournee door Nederland en Europa

scènefotografie Sofie Knijff | Juul Dekker

The Naked Shit Songs

Info

The Naked Shit Songs. Holland Festival, 2017, Stadsschouwburg Amsterdam

‘We geloven in democratische kunst. Dat een kind van vijf ernaar kan kijken en het snapt, maar ook iemand van negentig.’ Aldus Gilbert & George tegen Theo van Gogh in 1996. Deze laatste ontving het kunstenaarsduo in zijn legendarische programma Een Prettig Gesprek naar aanleiding van de expositie The Naked Shit Pictures in het Stedelijk Museum. Huba de Graaff, componist van onder andere de Apera (over de oorsprong van zang) en Pornopera (over de kunst van het kreunen) gebruikte het interview als libretto. In regie van Marien Jongewaard zingen acteur Xander van Vledder als Theo van Gogh, Nigel Robson en Christopher Robson als Gilbert & George en het Gala-koor deze ‘retropera’ over kunst, seks en religie, over moslims, tolerantie, liefde en de dood.

credits

concept, compositie Huba de Graaff 
regie Marien Jongewaard
dramaturgie Erik-Ward Geerlings
spel/ zang Xander van Vledder, Christopher Robson, Nigel Robson
muziek Kristján Martinsson, Wiek Hijmans, Onno Govaert, Tim Sabel, Vasilis Stefanopoulos
scenografie Juul Dekker
kostuumontwerp Bernadette Corstens
Video ontwerp Willem Weemhoff
lichtontwerp Wilfred Loopstra
zakelijk leiding Britt Verstegen
publiciteit Lonneke van Eden – bureau tamtam
productie Geertje Spaan

additional choir:
GALA-koor o.l.v. Yt Nicolai
reART Wereldmuziek Koor o.l.v. Selim Doğru

Reststuk, LABland

Info

Reststuk, Labland 

Reststuk is een reconstructie van een mensenleven waarin de inboedel van een overleden persoon centraal staat. Het leven van Bertus. De installatie toont het laatste moment van de spullen in deze samenstelling voordat ze van elkaar worden gescheiden, weggegooid of geadopteerd door andere levens. 

LABland is een collectief van drie beeldenmakers. Gedrieën bedenken, ontwerpen en bouwen ze theatrale installaties die zich begeven op de grens van beeldende kunst en theater. Ze maken installaties waarbij het publiek zich letterlijk ín het werk begeeft en laten zich vaak inspireren door dat wat in onbruik is geraakte: leegstaande kantoorpanden, braakliggende terreinen of ongebruikte loodsen, maar ook vergeten verhalen of schijnbaar waardeloze objecten.

Labland on tour 2014/ 2015:
Solar Festival,, Landjuweel Festival, Sonsbeek Theater Avenue, Magneet Festival, Spoffin streetarts Festival, , Antwerpen Fringe Festival, Parksessies Haarlem, Fries Straat Festival Leeuwarden, De Karavaan

Credits

concept en uitvoering: collectief LABland: Sofie Doeland, Juul Dekker en Roos Matla
Zakelijke leiding: Vera Vlot
Tekst: Kasper van Royen,
Geluid: Gustaaf Milzink,
Stem: Rutger Buiter
Met dank aan; Dave Staring, Daan Westendorp, Floor van Dongen, Roswita de Boer e.v.a.

Bestuur Labland: Edwin Becker, Anneke Jenniskens, Marc Meijer, Michiel Voet, Judith Wendel

De WijkSafari

Info

WijkSafari Slotermeer, Adelheid Roozen en Zina, 2012

WijkSafari Slotermeer is een overrompelende locatievoorstelling die zich over deze roemruchte wijk van Amsterdam uitspreidt en waar u onderdeel wordt van het dagelijkse leven. Adelheid Roosen en Zina hebben zich door wijkbewoners laten adopteren, door letterlijk bij hen in huis te slapen en door nieuwe vader en moeder handen gevoed te worden. Ook u wordt in deze gezinnen verwelkomd om mee te eten alsof u een oude bekende bent, terwijl u tegelijkertijd deelgenoot bent van een scène met het levensverhaal van één van onze adoptieouders. In deze reis door mensenlandschappen vervaagt de grens tussen realiteit en theater; 12 jongeren laten u plaats nemen achterop hun scooter en als een roedel voeren zij u mee naar hun dierbaarste plekken in de wijk. En misschien wordt u op plein ’40-’45 verrast door een carillonconcert of een flashmob midden op de zebra van de Burgemeester de Vlugtlaan. Kom naar WijkSafari Slotermeer, reis door het leven van wijkbewoners en laat u verrassen door het effect dat dit op u en op de Ander heeft.

Het laatste wapenfeit is het locatieproject WijkSafari Slotermeer, dat met groot succes in de Amster-damse wijk Slotermeer werd gehouden. Een wandeltocht, theatrale ervaring en modern wijkopbouwwerk ineen – steeds verrassend en uiteindelijk ook verrijkend.’ – Juryrapport Prosceniumprijs 2012

Credits:

Concept: Adelheid Roosen.
Eindregie: Titus Tiel Groenestege
Artistiek coördinator: Celine Buren
Dramaturgie: Titus Muizelaar
Stagiaires dramaturgie|makers: Joran de Boer, Karianne Henkel
Vormgeving: Juul Dekker
stagiair vormgeving: Nora Tinholt
Kostuums: Dieuweke van Reij
Hoofd productie: Tim Nieburg
Productieleiding: Katy Streek, Pauline Otten (stage), Vera Andeweg (stage)

Makers: Shahin Abdallah, Abdel Baaddi, Sanne Vanderbruggen, Melih Gencboyaci, Merel de Groot, Elly Ludenhoff, Agnes Matthews, Nazmiye Oral, Adelheid Roosen, Myriam Sahraoui Adoptieouders Sukru Aykan, Youssef Geunnoun, Malika Hamdaoui, Threes Hoekstra, Halima Idrissi, Gassan Jawad, Tessa Margarita, Tom Mulder, Truus Verboom.
Gastrol afwisselend: Carolien Borgers, Ellen ten Damme, Sara Kroos, Wende Snijders, Joy Wielkens
Scooterjongens Appie, Anass, Chakib, Dima, Hamid, Ilias, Khalid, Soufian, Souhail, Yassin, Yazzar, Youssef. Scooterchoreografie Marco Gerris (ISH)
Technisch coördinator: Wannes van der Veer.
Catering: De Tafel van Zina.
Ontwerp: Johanna Koelman.
Fotografie: Bastiaan Heus | Juul Dekker.
Publiciteit: Winnie Boegborn.

Hangend Huis, Labland

Info

De Werkspoorkathedraal, Utrecht Zuilen 2013

Hangend huis is een reconstructie van een mensenleven,
waarin de achtergebleven huisraad van een overleden persoon centraal staat.
Een complete inboedel is neergestreken op een plek ergens tussen oud en nieuw leven. De spullen tonen het laatste moment in deze samenstelling, het laatste moment voordat ze van elkaar worden gescheiden en worden weggegooid of geadopteerd door andere levens.

Precies 100 jaar geleden opende de werkspoorkathedraal zijn deuren. De fabriek was het toonbeeld van industriële vooruitgang en daarmee het kloppend hart van het gebied. Nu staat de loods al jaren leeg en is de herrie van de machines verstomd. Labland blaast nieuw leven in deze gigantische leegte en bouwt in drie weken een beeldende installatie die de kijker meeneemt in de sporen van een mensenleven.

Credits

Collectief LABland: Juul Dekker, Sofie Doeland, Lisanne Hakkers, Roos Matla.
Productie: Floor van Dongen en Vera Vlot.
Zakelijk leiding: Ben Visser
Licht ism: Hein Drost.
Geluid: Gustaaf Milzink
Techniek ism: Kelvin Pater
Fotografie: Rutger Buiten, Juul Dekker, Floor van Dongen, Nico Jankowski.
Met dank aan: Carthesiusmuseum, Lunaworks, Anjan van Drunen, Jan Hoogstraten.

Bestuur Labland: Edwin Becker, Anneke Jenniskens, Marc Meijer, Michiel Voet, Judith Wendel

LABland Zonderland

Info

LABland Zonderland, 2012. Braakliggend terrein, Polderweg Amsterdam

Beeldende happening van 1 dag op een gekraakt terrein in Oost

LABland doet onderzoek naar de mogelijkheden van een plek. Zij maakt een mozaïek van beelden die de eeuwige zoektocht naar het thuisgevoel bespiegelen. Ieder mens verlangt naar een plek om zich thuis te voelen. We vinden troost in de tastbaarheid van spullen. We verzamelen en laten achter. Maar wat maakt een huis een thuis? Wat zeggen die spullen over onze identiteit? En wat gaat er schuil achter de schijn van een gevel?

Labland.com

https://sofiedoeland.nl/

Roos Matla

Credits

Makers: Juul Dekker, Sofie Doeland, Lisanne Hakkers, Roos Matla.
Zakelijk leiding: Ben Visser.
Productie: Vera Vlot.
Techniek: Daan Westendorp, Kelvin Pater.
Fotografie: Nico Jankowski, Roswitha de Boer en Lisanne Hakkers.

Bestuur Labland: Edwin Becker, Anneke Jenniskens, Marc Meijer, Michiel Voet, Judith Wendel

De Beminde

Info

De Beminde is geschreven door de jonge Noorse schrijver Kristofer Blindheim Grønskag, die in Noorwegen een belangrijke schrijversprijs heeft gewonnen met deze tekst. Gerardjan Rijnders vertaalde het stuk en het is voor het eerst te zien in Nederland. De voorstelling speelt in de gewelfde kelder van de Balie in Amsterdam, op het Fringefestival

 

Met ondersteuning van het Norske Dramatikeres Forbund

 

credits

regie: Tonje Langeveld
spel: Jochum ten Haaf en Lottie de Bruijn
dramaturgie: Femke Belmer
scenografie: Juul Dekker
licht: Jan-Harm Wagner

fotografie Iris van Vliet

The Pillowman

Info

The Pillowman. AHK Theaterschool 2011

Een afstudeervoorstelling van Caitlin van der Maas, Roos Matla en Juul Dekker.

The Pillowman speelde het Bellevuetheater tijdens het IT’s festival 2011.

 

Credits:

Tekst: Martin mc Donagh
Vertaling: Tom Kleijn
Regie: Caitlin van der Maas
Spel: Thomas Cammaert, Niels Croiset, Thomas Oerlemans, Yorick Zwart.
Compositie: Caio Amon
Decorontwerp: Juul Dekker
Kostuumontwerp: Roos Matla
Lichtontwerp: Reinout Hofman
Geluidsontwerp: Jurriaan Giele
Dramaturgie: Celine Buren
Productie: Mette Stam
Techniek: Jordy Stuurman

Begeleiding: Jappe Claes, Thomas Rupert.

Met veel dank aan: Peter de Kimpe, Frits van Driel, Guido Bevers, John Lippens, Mil Möhringer, Fred Brinkhoff,

Fotografie: Emo Weemhoff | Juul Dekker

Residu

Info

Residu, Afstudeervoorstelling AHK 2011

Residu, dat wat achterblijft is een afstudeervoorstelling van Juul Dekker en Teunis Ruiten.

De vormgeving bestaat uit verzamelde voorwerpen in een straal van 2km rond de grote zaal van de theaterschool. Geïnspireerd op de paradijsvogel die rond zijn nest een prieel creëert van kleurige prullaria, verzamelen wij een collectie van rommel en verheffen dat tot scenografie.

Een verering van het Residu. Een herschikking van de werkelijkheid.

 

http://www.teunisruiten.nl/

credits

Concept/ Scenografie: Juul Dekker en Teunis Ruiten
Spelers: Rexallan Clemencia, Esther Koolstra, Rebecca Rodríguez (cello)
Techniek: Jeroen de Boer, Wilfred Loopstra, Dave van Roon
Dramaturgie: Ricarda Franzen
Begeleiding: Rieks Swarte, Carly Everaert, Reier Pos, Peter de Kimpe.
Met dank aan: Dwayne Toemere, Yannick Greweldinger, Lisa Groothof, Fred Brinkhoff, Frits van Driel.

Fotografie: Jurriaan Löwensteyn, Juul Dekker

[Un]Framed, Julidans

Info

[Un]Framed, opening Rabozaal Stadsschouwburg Amsterdam
Première: 1 juli 2009

De dansers van Dansgroep Amsterdam maken, onder leiding van Krisztina de Châtel en Massimo Molinari, een choreografie langs zes dansobjecten op de route van het oude naar het nieuwe gedeelte van de Stadschouwburg Amsterdam. Zij nodigen het publiek uit hen te volgen. Dans, architectuur en scenografie komen op deze route op bijzondere wijze samen.

3e-jaars project

credits

scenografie: studenten Scenografie ism studenten academie van Bouwkunst
choreografie: Krisztina de Chatel, Massimo Molinari.
Dans: Arnaud Macquet, Cris Tandy, Daniel Costa, David Essing, Mathieu Geffre, Arnoud Macquet, Cris Tandy.

begeleiding: Bart Visser